İhlas Koleji'nde rehberlik hizmetleri, önleyici ve gelişimsel rehberlik yaklaşımı ilkeleri doğrultusunda verilir. Önleyici ve gelişimsel rehberlik modeli, anasınıfından yükseköğretime kadar planlı ve programlı olarak bütün öğrencilere çeşitli yaşam becerileri kazandırmaya odaklanan, bireyin gelişimsel ihtiyaçlarını ön plana alan ve olası problemleri önleyici çalışmalara ağırlık veren bir hizmeti tanımlar. Bu bağlamda İhlas Koleji'nde rehberlik birimi bütün öğrencilere çeşitli bilgi, beceri ve yeterlikler kazandırmayı hedefler.
Bütün öğrencilere yapılandırılmış öğrenme aktiviteleri ile kendini tanıma, etkili iletişim, verimli ders çalışma, problem çözme ve akran baskısıyla başa çıkma gibi yeterlikler kazandırılmaya çalışılır.
İhlas Koleji'nde PDR Hizmetleri şu temel ilkeler çerçevesinde yürütülür:
Okul öncesi eğitimde rehberlik hizmetleri gerek hedefler gerekse işlevler açısından bütünlük taşır. Bu dönemde rehberlik hizmetleri kişisel açıdan çocuğun kendini kabul, öz güvenini geliştirme, benlik kavramını oluşturma, sosyalleşmeyi sağlama hedeflerine yönelik etkinlikleri kapsar. Eğitsel açıdan okula uyum ve ilköğretime hazır olma hedefleri esastır.
İlköğretimde rehberlik hizmetlerinin işlevi, çocukların gelişimini desteklemek ve kolaylaştırmaktır. Bu genel amaç doğrultusunda çocuğun kendisi hakkında olumlu kavramlar ve tutumlar geliştirmesine yardımcı olunur ve çocuk cesaretlendirilir. İlköğretim yılları, bireyin bütün hayatındaki eğitsel başarısını etkileyecek temel davranış ve alışkanlıkların kazanıldığı yıllardır. Bu dönemde zamanı iyi kullanma, planlama ve etkili çalışma gibi becerilerin kazanılması için bireysel ve grupla rehberlik etkinlikleri yapılır.
Ortaöğretimde rehberlik hizmetlerinde ergenin içinde bulunduğu döneme özgü kişisel, eğitsel ve mesleki gelişim görevlerini başarmasını destekleyecek çalışmalar amaçlanır. Bu dönemde öğrenci, eğitsel planlarını ve mesleki kararlarını oluşturmak durumundadır. Rehberlik birimi; ortaöğretim dönemindeki gencin kendini tanıması, çevrede kendisine açık fırsatları öğrenmesi, gizil güçlerini gerçekleştirmesi, çevresine uyum sağlaması için yeterli ve kapsamlı rehberlik hizmetleri sunar. Kapsamlı etkinlikler olarak adlandırılan kariyer günleri, bölüm bazlı üniversite gezileri düzenlenir.
Psikolojik danışma ve rehberlik çalışmaları başlıca üç hizmet alanında yürütülür:
Gelişimsel ve önleyici rehberlikte her öğrencinin gelişimsel dönemine özgü gerçekleştirmesi gereken gelişim görevleri vardır. Büyüme ve gelişme döneminde her öğrenci rehberlik hizmetlerine ihtiyaç duyar. İhlas Koleji'nde Rehberlik Birimi her öğrenciye ulaşmayı esas alır. Bireysel danışma görüşmeleri bütün öğrencileri kapsayacak şekilde planlı, programlı bir biçimde ve profesyonel düzeyde sunulur. Görüşmelerde bireysel farklara saygı ve gizlilik esastır.
Veliye ve öğretmene yönelik müşavirlik hizmetleri şeklinde yürütülür. Müşavirlik hizmetlerinin amacı doğrudan öğrenciye dönük olmayan ancak öğrencilere verilen PDR hizmetlerinin etkililiğini artırmaya yarayan her türlü çalışmayı kapsar. Müşavirlik hizmeti sayesinde okul yönetimi, öğretmen ve veliler iş birliği içinde olur. Bu kapsamda okullarımızda velilere ihtiyaca yönelik seminer, psikoeğitim çalışmaları ve veli atölyeleri düzenlenmektedir.
Her eğitim kademesinde öğrenci ile ilgili bilgi almak, onu tanımak ve onun gelişiminde anne baba ile iş birliği yapmak açısından programlı bir şekilde "Veli Görüşmeleri" planlanır. Veli görüşmelerinde temel yaklaşım "Çocuğun; zihinsel, psikolojik, sosyal gelişimi ve uyumu konusunda nasıl iş birliği yapabiliriz?" genel sorusu çerçevesinde biçimlendirilir.
Bireyi Tanıma Çalışmaları Test-Anket-Envanter |
Grup Rehberlik Çalışmaları Kademelere Göre Temalar |
|
Okul Öncesi | Öğrenci Bilgi Formu | Kişisel Sınırları Tanıma (Bütün Yaş Grupları) |
---|---|---|
Aile Bilgi Formu | "Hayır Deme" Becerisi (Bütün Yaş Grupları) | |
Gessel Gelişim F. Testi | Paylaşma Becerileri (Bütün Yaş Grupları) | |
Frankfurter Dikkat Testi | Zorbalıkla Baş Etme (Bütün Yaş Grupları) | |
Riba | ||
İlkokul | Öğrenci Bilgi Formu | Kişisel Sınırları Tanıma (1, 2, 3, 4) |
Metropolitan | Akran İletişimi (1, 2, 3, 4) | |
Bana Kendini Anlat | ||
Çocuğumu Tanıyorum | ||
Riba | ||
Ortaokul | Öğrenci Bilgi Formu | Teknoloji Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımı |
Öğrenme Stilleri | Etkili ve Verimli Çalışma | |
Çoklu Zekâ Envanteri | Ergenlik Dönemi | |
Yaşam Pencerem | ||
Mesleki Eğilim Belirleme | ||
Riba | ||
Lise | Öğrenci Bilgi Formu | Kariyer Planlama (9, 10) |
Yaşam Pencerem | Hedef Belirleme (11, 12) | |
Bana Kendini Anlat | Zaman Yönetimi (11, 12) | |
Holland Mesleki Tercih Envanteri | ||
Sınav Kaygısı | ||
Riba |